|
Skupina Steam aj keď na slovenskej bluegrassovej scéne pôsobila pomerne krátko (1999 - 2004),
patrila k popredným slovenským bluegrassovým skupinám a na slovenskej scéne sa
stala vážne branou realitou. Bola to jediná skupina na Slovensku, ktorá sa venoval
v súčasnosti veľmi populárnemu bluegrassovému smeru, ktorému sa niekedy vraví
aj mestský bluegrass. Je to bluegrass ktorý je zaujímavý hlavne tým, že v sebe
obsahuje prvky iných hudobných smerov ako funky, rock, jazz, ale aj folk. Z
tradičného bluegrassu si zachováva melodickosť, akustické nástrojové obsadenie
no skladby majú neopakovateľné často do hĺbky premyslené aranže. Tak isto aj
stavba vokálu je trocha odlišná od tradičného bluegrassového vokálu. Typickým
predstaviteľom tohoto smeru bola americká skupina Skyline s banjistom Tony
Trischkom, ktorá v roku 1986 bola na turné vo vtedajšom Československu.
Skupina vznikla začiatkom roku 1999
okolo banjistu Jána Bratinku hneď po rozpade jeho dnes už legendárnej kapely
Bluegrass Album. Steam vznikol tak trochu asi aj ako odpoveď na istú dieru v
smeroch bluegrassu na Slovensku. A to, že vôbec mohol vzniknúť vďačí
tomu, že sa v ňom zišli skutočne špičkový muzikanti ktorý tak náročnú hudbu
akou tento nadčasový smer bluegrassu je dokázali zahrať čoho dôkazom bola
odozva z muzikantskej scény na Slovensku i v Čechách. Jeden známy muzikant
doslova o Steame povedal, že neveril, že by niekto dokázal vôbec zahrať hudbu
Skyline, ale prekvapil ho práve Steam ktorý ich hudbu zvládol dokonale. Či to
už bol vynikajúci gitarista Peter Baláž u jazzovým cítením, mandolínista zo
Zvolena asi s najkrajším tónom Adrian Minarovič, špičkový basista ktorý
prišiel z jazz rockovej scény a ktorý sa venoval aj klasike na basu Peter
Davidek, Výborná speváčka Barbora Streicherová a nakoniec aj banjista Ján
Bratinka, ktorý už má tiež čo to za sebou na javisku a v bluegrasse.
Hneď po prvých koncertoch Steam
zaujal a v prvom roku svojej existencie bol ocenený bluegrassovou asociáciou
ako objav roka. Veľmi rýchlo vstúpil do povedomia fanúšikov nie len na
Slovensku a v Čechách, ale aj na napríklad na medzinárodnom festivale EWOB v
Holandsku hneď dva krát za sebou. Tak isto na 5th EWOB festival v Kolíne v roku
2002, či v Rakúskom Linzi a inde. Ale hral aj v Hornej Porube,
Dobrofeste, Strunnobrani, Bluegrass Session a podobne.
Hudba, ktorú táto zostava hrala, bol bluegrass v
modernejšom šate. No v jej repertoári bolo aj množstvo tradičnejších
skladieb, keďže práve z neho vychádzajú všetky bluegrassové smery. A tak boli
vystúpenia Steamu značne pestré a na chuť si prišiel každý fanúšik.
Nikdy to nebolo kopírovanie
Skyline aj keď táto kapela mala na Steam asi neodškriepiteľný vplyv. Skladby
ktoré od Skyline Steam prevzal boli skôr vyjadrením úcty k tejto dnes už
nejestvujúcej legendárnej nadčasovej americkej kapely. A koniec koncov v
repertoári mala mnoho tradičných "vynovených" skladieb a aj
niekoľko vlastných skladieb. Jej hlavnou prednosťou bolo
experimentovanie.
V roku 2001 bol Steam ocenený
ako „kapela roka“ Slovenskou Bluegrassovou Asociáciou na Slovenskej
Bluegrassovej Grammy a rovnako v Zvonky Award bola nielen ocenená ako „Top
kapelu roka“.
|
|
Steam existoval do roku
2004. Dôvodov jeho zániku bolo viac napriek tomu, že bol zložený z
vynikajúcich muzikantov a toho, že pre mňa osobne čo do hudby to boli
roky čo ma asi najviac
napĺňali. Ale možno práve to, že v ňom hrali muzikantské osobnosti, bol
aj problém. Sebarealizácia prevládala nad kapelou. A potom aj to, že
pokiaľ bolo z čoho čerpať,
pokiaľ bolo dosť skladieb od Skyline ktoré sa dali nacvičiť, bolo všetko
v poriadku.
Ale keď začali ubúdať, a keď sa začali cvičiť aj tradičnejšie skladby
aby sa
oslovilo širšie a konzervatívnejšie publikum, pôvodné nadšenie upadalo,
a akoby začalo byť jedno čo sa hrá a či sa vôbec hrá. Steam stratil
cieľ.
Osobne som
mal naviac tak trocha aj pocit ako keby kapela stála a padala so mnou.
A to som v žiadnom prípade nechcel. Pre mňa je kapela celok ktorý musí
spolupracovať a žiť ako celok. Až na dve tri výnimky vrátane vynikajúcej
inštrumentálky Peťa Baláža som to bol totiž ja čo do kapely
priniesol nápad, novú skladbu čo by sa dala
nacvičiť. Aranže sa potom síce väčšinou riešili spoločne, ale ten výber
bol na mne.
|