Home

Profil

Obsadenie skupiny

Diskografia

Čo o nás píšu a vravia iný

MP3 demo

Texty, noty piesní





        Skupina Steam aj keď na slovenskej bluegrassovej scéne pôsobila pomerne krátko (1999 - 2004), patrila k popredným slovenským bluegrassovým skupinám a na slovenskej scéne sa stala vážne branou realitou. Bola to jediná skupina na Slovensku, ktorá sa venoval v súčasnosti veľmi populárnemu bluegrassovému smeru, ktorému sa niekedy vraví aj mestský bluegrass. Je to bluegrass ktorý je zaujímavý hlavne tým, že v sebe obsahuje prvky iných hudobných smerov ako funky, rock, jazz, ale aj folk. Z tradičného bluegrassu si zachováva melodickosť, akustické nástrojové obsadenie no skladby majú neopakovateľné často do hĺbky premyslené aranže. Tak isto aj stavba vokálu je trocha odlišná od tradičného bluegrassového vokálu. Typickým predstaviteľom tohoto smeru bola americká skupina Skyline s banjistom Tony Trischkom, ktorá v roku 1986 bola na turné vo vtedajšom Československu.
         Skupina vznikla začiatkom roku 1999 okolo banjistu Jána Bratinku hneď po rozpade jeho dnes už legendárnej kapely Bluegrass Album. Steam vznikol tak trochu asi aj ako odpoveď na istú dieru v smeroch bluegrassu na  Slovensku. A to, že vôbec mohol vzniknúť vďačí tomu, že sa v ňom zišli skutočne špičkový muzikanti ktorý tak náročnú hudbu akou tento nadčasový smer bluegrassu je dokázali zahrať čoho dôkazom bola odozva z muzikantskej scény na Slovensku i v Čechách. Jeden známy muzikant doslova o Steame povedal, že neveril, že by niekto dokázal vôbec zahrať hudbu Skyline, ale prekvapil ho práve Steam ktorý ich hudbu zvládol dokonale. Či to už bol vynikajúci gitarista Peter Baláž u jazzovým cítením, mandolínista zo Zvolena asi s najkrajším tónom Adrian Minarovič, špičkový basista ktorý prišiel  z jazz rockovej scény a ktorý sa venoval aj klasike na basu Peter Davidek, Výborná speváčka Barbora Streicherová a nakoniec aj banjista Ján Bratinka, ktorý už má tiež čo to za sebou na javisku a v bluegrasse.
         Hneď po prvých koncertoch Steam zaujal a v prvom roku svojej existencie bol ocenený bluegrassovou asociáciou ako objav roka.  Veľmi rýchlo vstúpil do povedomia fanúšikov nie len na Slovensku a v Čechách, ale aj na napríklad na medzinárodnom festivale EWOB v Holandsku hneď dva krát za sebou. Tak isto na 5th EWOB festival v Kolíne v roku 2002, či v Rakúskom Linzi a inde.  Ale hral aj v Hornej Porube, Dobrofeste, Strunnobrani, Bluegrass Session a podobne.
        Hudba, ktorú táto zostava hrala, bol bluegrass v modernejšom šate. No v  jej repertoári bolo aj množstvo tradičnejších skladieb, keďže práve z neho vychádzajú všetky bluegrassové smery. A tak boli vystúpenia Steamu značne pestré a na chuť si prišiel každý fanúšik.
           Nikdy to nebolo kopírovanie Skyline aj keď táto kapela mala na Steam asi neodškriepiteľný vplyv. Skladby ktoré od Skyline Steam prevzal boli skôr vyjadrením úcty k tejto dnes už nejestvujúcej legendárnej nadčasovej americkej kapely. A koniec koncov v repertoári mala mnoho tradičných "vynovených" skladieb a aj niekoľko  vlastných skladieb. Jej hlavnou prednosťou bolo experimentovanie.
         V roku 2001 bol Steam ocenený ako „kapela roka“ Slovenskou Bluegrassovou Asociáciou na Slovenskej Bluegrassovej Grammy a rovnako v Zvonky Award bola nielen ocenená ako „Top kapelu roka“.          




       Steam existoval do roku 2004. Dôvodov jeho zániku bolo viac napriek tomu, že bol zložený z vynikajúcich muzikantov a toho, že pre mňa osobne čo do hudby to boli roky čo ma asi najviac napĺňali. Ale možno práve to, že v ňom hrali muzikantské osobnosti, bol aj problém. Sebarealizácia prevládala nad kapelou. A potom aj to, že pokiaľ bolo z čoho čerpať, pokiaľ bolo dosť skladieb od Skyline ktoré sa dali nacvičiť, bolo všetko v poriadku. Ale keď začali ubúdať, a keď sa začali cvičiť aj tradičnejšie skladby aby sa oslovilo širšie a konzervatívnejšie publikum, pôvodné nadšenie upadalo, a akoby začalo byť jedno čo sa hrá a či sa vôbec hrá. Steam stratil cieľ.
      Osobne som mal naviac tak trocha aj pocit ako keby kapela stála a padala so mnou. A to som v žiadnom prípade nechcel. Pre mňa je kapela celok ktorý musí spolupracovať a žiť ako celok. Až na dve tri výnimky vrátane vynikajúcej inštrumentálky Peťa Baláža  som to bol totiž ja čo do kapely priniesol nápad, novú skladbu čo by sa dala nacvičiť. Aranže sa potom síce väčšinou riešili spoločne, ale ten výber bol na mne.




           Ale aj tak za tú dobu čo Steam existoval nahral vlastne dve CD Steam, Steam a Steam II, je na výberových CD nosičov z festivalu EWOB, ako aj nosiča Slovenskej bluegrassovej asociácie. A nejakú tu stopu na slovenskej scéne po sebe určite určite zanechal. A preto na túto kapelu rád spomínam.